5 mitów o robotach lakierniczych. Jak jest naprawdę?
Automatyzacja lakierowania to coraz popularniejsze rozwiązanie wśród producentów frontów meblowych. Ci, którzy się na nie zdecydowali już dzisiaj cieszą się powtarzalnym procesem, większą wydajnością i redukcją kosztów.
Jednak wokół pracy i obsługi robotów lakierniczych narosło wiele mitów – często powtarzanych, ale najzwyczajniej nieprawdziwych.
W tym artykule obalamy 5 najczęstszych przekonań i pokazujemy, jak wygląda to naprawdę w codziennej pracy.
Mit 1: Automatyzacja jest opłacalna tylko w przypadku dużych zakładów i produkcji seryjnej
To mit, z którym spotykamy się bardzo często.
Roboty lakiernicze sprawdzają się nawet w niewielkich zakładach, dzięki intuicyjnemu oprogramowaniu, szybkim przezbrojeniom i systemowi kubkowemu do krótkich serii.
To właśnie on umożliwia skuteczne lakierowanie nawet pojedynczych sztuk frontów przy jednoczesnym zachowaniu rentowności, odpowiedniej jakości oraz oszczędności lakieru.
Mit 2: Obsługa robota wymaga wysokich kompetencji, np. programisty lub automatyka
Roboty lakiernicze projektujemy z myślą o użytkownikach nieposiadających wykształcenia technicznego.
Przyjazny interfejs, dotykowy panel sterujący oraz ergonomiczny załadunek detali sprawia, że operatorem robota może być osoba bez żadnej specjalizacji.
Co więcej, operator nie musi się wcale znać na lakierowaniu – o to dba maszyna. Zazwyczaj wystarczy jedno- lub dwudniowe szkolenie, aby pracownik samodzielnie i efektywnie zarządzał pracą urządzenia.

Mit 3: Lakieruję różne kształty/elementy - przezbrojenie zajmuje dużo czasu
Kształt i rodzaj detali zapisuje się w pamięci urządzenia. Wystarczy parę kliknięć, kilkanaście sekund i maszyna jest „przezbrojona” – gotowa do pracy z innymi elementami.
Co więcej, robot lakierniczy może zostać wyposażony w skaner 3D, który przed wjazdem detali do strefy lakierowania, odczytuje wymiary, kształt i położenie elementów. Na tej podstawie projektuje swoje ruchy, by zapewnić pełne i równomierne pokrycie.
Mit 4: Utrzymanie i konserwacja robota są kosztowne i czasochłonne
Utrzymanie pola lakierniczego w czystości to podstawa do jakościowego i wydajnego lakierowania – podobnie jak w przypadku lakierowania ręcznego.
Codzienna konserwacja robota sprowadza się jednak do prostych czynności: czyszczenia dyszy pistoletów lakierniczych czy sprawdzenia stanu filtrów. Większość zadań serwisowych jest zautomatyzowana – urządzenie przypomina o przeglądach, prowadzi dziennik pracy i ostrzega o potencjalnych nieprawidłowościach.
Co więcej, samo zużycie mediów (w tym energii elektrycznej czy sprężonego powietrza) przez robot lakierniczy jest zazwyczaj mniejsze niż w przypadku lakierowania ręcznego.

Mit 5: Roboty lakiernicze są zawodne i często ulegają awariom
Roboty lakiernicze to urządzenia przemysłowe, projektowane do pracy w trudnych warunkach, często w systemie wielozmianowym.
Kluczową rolę odgrywa tu jakość wykonania i podzespołów, regularne serwisowanie oraz dobór odpowiedniego modelu do skali i rodzaju produkcji. Dobrze utrzymywany robot potrafi pracować bezawaryjnie nawet przez kilkanaście lat.
Jeśli jednak dochodzi do jakieś awarii – dzisiejsze systemy pozwalają w większości przypadków na rozwiązanie problemu całkowicie zdalnie, nawet w kilkanaście minut.

Nie powielaj błędnych przekonań
Używanie robota lakierniczego nie jest ani trudne, ani kosztowne. W rzeczywistości większość powszechnych opinii to relikty przestarzałych technologii lub zwykły strach przed automatyzacją. Dzisiejsze rozwiązania są tworzone z myślą o prostocie, ergonomii oraz elastyczności.
Czy takie urządzenie sprawdziłoby się w Twojej działalności? Zapewne tak.
Jeśli chcesz przekonać się, jak naprawdę wygląda praca z robotem lakierniczym – zapraszamy do naszego laboratorium testowego. Pokażemy Ci wszystko krok po kroku.
Przeczytaj także:

Czystość na lakierni jako podstawa efektywnego lakierowania
„Jak dbasz, tak masz” – to przysłowie idealnie pasuje do pracy w lakierni. Czystość i porządek bezpośrednio przekłada się na wiele aspektów wysokojakościowego lakierowania. Zobacz, dlaczego dbanie o swoje miejsce pracy to najprostszy sposób na oszczędności i zadowolenie klientów.

Zaawansowana technologia nie wymaga specjalnych kompetencji. Poznaj profil operatora.
Automatyzacja lakierni nie musi oznaczać skomplikowanej technologii i trudnej obsługi. W Przedstawiamy, jakie kompetencje są naprawdę potrzebne operatorowi robota oraz jak wygląda jego wdrożenie w praktyce.

Jak poznać, że masz problem na lakierni? Lista kontrolna dla producenta frontów meblowych.
Nie każdy problem w lakierni krzyczy głośno – niektóre stają się „branżową codziennością”, choć realnie hamują rozwój firmy. Przygotowaliśmy listę 12 sygnałów ostrzegawczych, które pomogą Ci ocenić, czy Twoja lakiernia działa efektywnie. Sprawdź, na co warto zwrócić uwagę, zanim jakość, koszty i terminy zaczną wymykać się spod kontroli.

Jednego dnia lakierujesz więcej frontów, a drugiego mniej. Dlaczego i co z tym zrobić?
Każdy dzień to inna liczba finalnie polakierowanych frontów? To sygnał, że Twoja lakiernia działa bez powtarzalnego procesu. Sprawdź, co wpływa na zmienność wydajności i jak możesz to opanować.